|
Harvardin Yliopistossa kahdeksan vuoden ajan tehtyyn tutkimukseen osallistui 25.623 kreikkalaista, joista 10.582 miestä.
Välimeren dieetissä kuuluu nauttia paljon vihanneksia, juureksia, hedelmiä ja pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä ja viljatuotteita.
Ryhmän, joka nautti näitä, alttius syöpäsairauksiin oli 12-24 prosenttia pienempi kuin ryhmän, missä Välimeren dieettiin kuuluvia elintarvikkeita ei nautittu.
Kanadan Syöpäyhdistys suosittelee aikuisille talven aikana 25 mikrogramman D-vitamiinilisää syövän ehkäisemiseksi. Edellä (D-vitamiini) on todettu, että suomalaisten normaalit ruokatottumukset eivät riitä edes tavanomaisen päivittäisen tarpeen kattamiseen.
60- ja 70-luvuilla tehtyjen ensimmäisten laajojen syöpätutkimuksien mukaan, tuli selväksi, että ruokavalio, joka sisältää runsaasti vihanneksia, voi alentaa riskiä sairastua syöpään.Siihen aikaan oli myös tutkijoita, joiden mielestä vitamiini- ja mineraalilisät eli pillerit vosivat olla yleislääke, joiden rinnalla esim. parsakaali, kalat tai kokojyväleipä eivät ole mitään.
Sen jälkeen tehdyt tutkimukset ovat kuitenkin sulkeneet pois kaiken toivon siitä, että pillerit voisivat korvata nautittavien ravintoaineiden epätasapainon. Amarikkalaisen Select-tutkimuksen mukaan, jossa tutkittiin vitamiini- ja mineraalipillereiden vaikutusta 35.000 mieheen yli viiden vuoden ajan, tulokset eivät olleet lohduttavia: Pillereillä ei ollut mitään vaikutusta eturauhassyöpää vastaan vaan päinvastoin. Tutkimus keskeytettiin ,koska kasvaimet lisääntyivät ja esiintyi enemmän diabetes-tapauksia. Ongelmana on se, että lisäaineita otetaan liian suuressa määrin. Vaikka ne vastaavat päivittäistä suositeltua määrää, ei oteta huomioon, että jo nautitut elintarvikkeet sisältävät samoja aineksia ja lopputuloksena on yliannostus.
|